In 1973 wordt de 450 SEL tot Europees auto van het jaar verkozen.
De 450 was dan ook een auto uit de buitencategorie, concludeerde verschillende juryleden. De superlatieven waren niet van de lucht. “Het vlaggenschip van de Europese automobielindustrie”, zo luidde één van de uitspraken uit het juryrapport.
In 1978 wordt voor het eerst het door Bosch ontwikkelde elektronische remsysteem verkrijgbaar op het topmodel van de S-klasse, de 450 SEL 6.9. Vanaf 1985 wordt elke S-klasse standaard uitgevoerd met ABS.
Van het topmodel van de W126, de 560 SEL, wordt in 1988 ook een 14 cm. korte versie verkrijgbaar, de 560 SE. Hiervan worden er slechts 4.589 geproduceerd tegenover 71.700 stuks van de lange versie.
Omdat deze zo mooi is! Daarom herhalen we deze schitterende video van de groene W116 met wieldoppen van clublid Yuri Colman.
De W116 is feitelijk de eerste MB die formeel “Sonderklasse” werd genoemd door Mercedes-Benz. En deze benaming benadrukte eigenlijk alleen maar nog eens de kwaliteit waarnaar werd gestreefd.
De eerste formele “Sonderklasse” van Mercedes-Benz die ook S-klasse werd genoemd: de W116. Een autobenaming die voor vrijwel iedereen synoniem is met kwaliteit.
De S-klasse is sinds zijn introductie een zeer degelijke auto, die de ster op de motorkap met trots draagt.